SM Shahrom

The Man Become Legend

5/25/2009

amis95.blogspot.com

Posted by SM Shahrom

Blogger tertua meninggal dunia (Ade lagi yang makan garam awal dari kite)



MADRID 22 Mei - Seorang warga emas negara ini yang mengumumkan dirinya sebagai blogger tertua di dunia dan mendapat perhatian global melalui Internet, meninggal dunia semalam pada umur 97 tahun, lapor pegawai dan laporan media.

Maria Amelia Lopez, yang diperkenalkan kepada dunia blog oleh seorang cucunya, menggabungkan unsur humor dan nostalgia ketika mengenangkan kehidupan semasa pemerintahan diktator Francisco Franco, menjadikannya popular.

''Hari ini adalah hari jadi saya dan cucu saya yang sangat kedekut memberikan saya satu blog,'' tulis Lopez pada cerita pertama di dalam blognya iaitu amis95.blogspot.com pada 23 Disember 2006.

Blog warga emas itu dengan pantas mengecap populariti setelah media melaporkan ia dikunjungi lebih 1.5 juta pengunjung. Blog itu juga membolehkan Lopez bertemu Perdana Menteri, Jose Luis Rodriguez Zapatero, yang disokongnya secara terbuka.

Pada musim panas, nenek itu biasanya menulis blog daripada rumahnya di tepi laut dekat Muxia, barat laut Sepanyol, itu tempat kelahirannya pada 1911 dan dari rumah ladang di Galician di mana dia tinggal sepanjang tahun bersama cucunya, Daniel.

Blog Lopez menyentuh mengenai masalah kesihatan peribadinya, daripada pertemuannya dengan doktor disebabkan pening sehinggalah pandangannya terhadap peristiwa-peristiwa terkini; daripada keganasan puak pemisah Basque hinggalah kepada dakwaan angkuh nuklear Iran.

Dia akan menulis blog tanpa mengikut masa, kadang-kadang seminggu sekali atau setiap hari dengan bantuan cucunya disebabkan masalah katarak yang membataskan penglihatannya. - AFP

Saje je aku nak share ngan korang pasal die ni..aku ade try nak bukak blog die..tapi kecewa..aku tak paham ape yang die tulih coz write in madrid language kot..

1 comments:

Abang said...

Otai dia ni.. agaknya dia yg menyamar jadi nyonya tua kat ICT Roadshow Penang tu kut?