SM Shahrom

The Man Become Legend

5/22/2009

Successfully HEERA Offshore Installation

Posted by SM Shahrom



This picture was send from my best Friends at Mumbai Height India, Jayadev Rao my formerly client..die nak bagitau kat aku yang platform minyak yang aku jage dah siap pasang kat lautan india..

Cume aku nak share ngan korang project yang aku jage dari sekeping plate hingga menjadi sebuah platform yang dapat memberi sumbangan yang besar kepada negara india, kalau tak negara India kekurangan minyak...


gambar ni plak..mengesahkan keadaan memindahkan / shifting topside yang dah siap fabricate ke Jetty by multy axcle untuk di letakkan ke atas barge..ko tgk kecik je manusia kalau dibandingan ngan module..

As a Project Engineer and loadout coordinator aku kene pastikan loadout procedure is betul-betul firm and approved form client so that loadout activity is smoothly..



Mase ni waktu paling genting (Sempat gak aku berposing..:)) dimane Topside baru saje je nak crossover dari jetty ke permukkan barge (tongkang), waktu kat sini macam-macam buleh berlaku same ade barge buleh tergolek atau twist, mooring line terputus dan macam -macam lagi hazard yang berbhaya buleh berlaku..


K, bile semua kerje-kerje Seafastening (mengikat), ballasting towing condition dan final check dah completed, seterusye aktivity sailaway plak, mase nilah ko akan terharu dengan pemergianye, mane taknye Bende yang ko jage dari sekeping plate hingga jadi besar gedabak macam tu dengan berkelahi ngan client lagi, dengan pelbagai ragam dan masalah hendak di setlekan selama 8 bulan akhirnye pergi jua ke destinasinyer..

hmm..kalau aku nak cerita lebih detail lagi sok malam pun belum tentu habis..panjang ceritenye..

tapi tu lah experienced dan banyak aku belajar dalam bidang O&G..
skarang ni aku tgh jage project platform yang melibatkan 3 buah negara iaitu Vietnam, Indonesia and Malaysia..3 buah negara share 1 telaga minyak..platfrom die tgh buat skarang ni..field telaga minyaknyer kat bintulu serawak.

4 comments:

Abang said...

Gua haram x faham le borak apa ni Mat.. mgkin tau skit2 sbb pernah tgk dlm Discovery Channel je.. cuma gua harap harga minyak turun lagi.. kalo lu boleh smuggle setong dua minyak bawa balik, mmg cun Mat..

Xpuasati said...

Cayok.. cayok... gua pun cadang nak tempah offshore tu dari lu.. bole sedut minyak sendiri, save budget minyak kete aku nanti..

Xpuasati said...

Mamat... apa cite dgn sapa nama budak yang gua hangin dulu tu, yang keje programer tu, yang rembat laptop anak sedara gua dulu tu.. kirim penumbuk sayang gua kat dia. Rasa macam nak belasah dia lagi je..

fuad said...

jual air mineral lagi untung la...modal kecik...rege sama je dengan minyak petrol...yg perlu bermacam2 peralatan berat tu....